Met de toename van de vraag voor de vakantie en de vroege komst van het hoogseizoen, zullen Europese en Amerikaanse havens een toename van Aziatische importen inluiden, wat de congestie in zeehavens en binnenlandse hubs zal vergroten. Verwacht wordt dat de marktspanningen op korte termijn niet zullen verbeteren, maar zullen verergeren; de scheepvaartcapaciteit zal toenemen. Spanning en tekort aan apparatuur nemen toe. Bovendien voorspelt het grote aantal extra schepen ook weinig goeds voor de betrouwbaarheid van het trans-Pacifische oostwaartse scheepvaartschema.
Op dit moment is de vraag op de markt groter dan het aanbod en zijn de scheepvaartprijzen enorm gestegen. Opschorting van vluchten en onvoldoende aanbod van apparatuur hebben de situatie verergerd. De vervoerders hebben overboekt en zijn begonnen met het beperken van de acceptatie van boekingen of het regelen van het droppen van containers. Het probleem is dat verladers ook te maken krijgen met grote scheepvaartmaatschappijen die extra kosten in rekening zijn gebracht voor havencongestie en een toename van de vraag. De GRI is op 1 augustus geïmplementeerd en de PSS wordt op 1 september geïmplementeerd. (Bekijk het artikel: Het hoogseizoen komt eraan! De prijsstijging in augustus komt eraan! Grote scheepvaartmaatschappijen zijn begonnen met het heffen van hoge toeslagen en vrachttarieven blijven stijgen!) Het is vermeldenswaard dat sommige vervoerders geen intermodale boekingen meer accepteren.
Een kaart die op 2 augustus werd vrijgegeven door seapexplorer, een containertransportplatform van logistiekgigant Kuehne+Nagel, laat zien dat er 360 schepen gestrand zijn in havens over de hele wereld, en bijna 120 havens hebben problemen gemeld zoals congestie. Benadrukt het huidige scenario van ultrahoge druk in containerhavens over de hele wereld.

Volgens de laatste gegevens van het signaalplatform van de haven van Los Angeles op 2 augustus is de huidige situatie in Zuid-Californië sterk verslechterd, met 16 containerschepen die aanmeren op ankerplaatsen en 12 containerschepen die wachten om buiten de haven te worden verankerd. De gemiddelde wachttijd voor een ligplaats is sterk toegenomen van 4,8 dagen op 30 juli tot 5,4 dagen, wat een slecht teken is. (Bekijk het vorige artikel: Het aanbod van US West heeft 32.000 Amerikaanse dollars bereikt? 80 containerschepen wachten op ligplaatsen! Amerikaanse havens hebben te maken met het hoogseizoen en zitten opnieuw vast in een congestie-"patstelling")
Volgens Drewry's laatste blanco reis tracking data, op belangrijke routes zoals trans-Pacific, trans-Atlantic, Azië-Noord-Europa en de Middellandse Zee, werden 24 reizen van in totaal 496 geboekte reizen van week 31 tot 34 geblokkeerd. Annulering, het annuleringspercentage is 5%.
In de daaropvolgende 4 weken kondigde THE Alliance de annulering van 11,5 reizen aan, gevolgd door 2M en Ocean Alliance kondigden respectievelijk de annulering van 7 en 5,5 reizen aan.
Het hoogseizoen in de zomer legt nu nog meer druk op de toch al overbelaste toeleveringsketen. Omdat de vervoerder de contracttoewijzing elke week vermindert, moeten de verzender en de BCO hoge vrachtkosten en diverse extra toeslagen en verzekeringspremies accepteren om ervoor te zorgen dat de goederen worden verzonden zoals verzonden.
Verwacht wordt dat in de komende maanden, naarmate exploitanten nieuwe diensten toevoegen en extra laadschepen inzetten om aan de vraag in het hoogseizoen te voldoen, het percentage punctualiteit verder zal dalen. Volgens het maandelijkse wereldwijde liner performance report dat door Sea-Intelligence is uitgebracht, daalde het percentage punctualiteit van vluchten naar het westen van de Verenigde Staten in juni van 23,5% in mei naar 21,4%, terwijl het percentage punctualiteit van vluchten naar het oosten van de Verenigde Staten daalde van 28,6% naar 26,5%. Dit is het laagste percentage ooit.
De volledige toeleveringsketen die verband houdt met Amerikaanse havens, inclusief scheepvaartschema's, zeeterminals, vrachtwagenomzet, beschikbaarheid van apparatuur en spoorverbindingen van zeehavens naar binnenlandse spoorwegknooppunten, staat onder druk vanwege record- of bijna-recordimporten gedurende 12 opeenvolgende maanden.
De congestie van schepen in de havens van Zuid-Californië is toegenomen en de wachttijd voor schepen is toegenomen tot 5,4 dagen. In de haven van Oakland is de haven overbelast met schepen die wachten op ligplaatsen, wat een probleem is. De situatie in de Northwest Port Alliance in Seattle en Port Tacoma, New York, New Jersey en Savannah is prima.
De terminalexploitant in Zuid-Californië verklaarde dat de rederij zich al voorbereidt op de opening van twee nieuwe trans-Pacifische routes die Long Beach aandoen. De rederij vraagt zich wekelijks af of deze terminals de extra laadschepen die ze in augustus willen inzetten, aankunnen.
Volgens het Global Port Tracking Report dat maandelijks wordt uitgebracht door de American Retail Federation en Hackett Associates, verwachten retailers dat de Amerikaanse import in augustus met 9,4% op jaarbasis zal toenemen en in september met 2,5% op jaarbasis. Hoewel retailers verwachten dat de Amerikaanse import in oktober met 3,7% en in november met 2% zal dalen, moet worden opgemerkt dat het wereldwijde port tracking agency zijn maandelijkse prognoses in elk rapport tot nu toe dit jaar heeft herzien. Volgens PIERS-gegevens is de werkelijke Amerikaanse import uit Azië in de eerste helft van 2021 met 38% op jaarbasis gestegen en met 24,5% in de eerste zes maanden van 2019.





