De 7018 lasstang is een veelgebruikte laag - met waterstoftype bedekte elektrode, op grote schaal toegepast in lasvelden die een hoge sterkte en taaiheid van lassen vereisen, zoals stalen stalen las- en drukvaartuigproductie. Voor veel lassers is een belangrijke vraag of voorverwarming nodig is bij het gebruik van 7018 lasstangen. Het antwoord is niet absoluut - Het hangt af van specifieke lasomstandigheden, maar in de meeste gevallen wordt voorverwarming aanbevolen of zelfs vereist.
1. Waarom voorverwarmen is belangrijk voor 7018 lasstangen?
1.1 Haterstof voorkomen - geïnduceerde scheuren
Het grootste kenmerk van 7018 lasstaven is hun lage waterstofgehalte in de coating, dat is ontworpen om het risico op waterstof te verminderen - geïnduceerde scheuren in lassen. Als de lasstang echter vocht uit de omgeving absorbeert (zoals op een vochtige plaats worden opgeslagen), zal het waterstofgehalte aanzienlijk toenemen. Het voorverwarmen van de lasstang kan het geabsorbeerde vocht verdampen, waardoor de waterstof tijdens het lassen de lasbad binnenkomt. Waterstof - geïnduceerde scheuren komen meestal voor in de warmte - aangetaste zone (HAZ) of het lasmetaal na afkoeling, die de mechanische eigenschappen van de gelaste gewricht ernstig kunnen beïnvloeden, vooral voor hoog - sterkte staalsel of dikke werkstukken.
1.2 Verbeter de lasbaarheid
Het voorverwarmen van het basismetaal (niet alleen de lasstang zelf) kan de koelsnelheid van de las vertragen en de warmte - aangetaste zone. Voor 7018 lasstangen, die vaak worden gebruikt om medium en hoog {- sterkte staal te lassen, kan een te - snelle koelsnelheid de vorming van harde en brosse structuren (zoals martensiet) in de hitte - aangetaste zone veroorzaken, waardoor de stevigheid van de gewricht van de gewricht en het risico van het risico loopt. Een goede voorverwarming kan de temperatuurgradiënt tussen de las en het basismetaal verminderen, waardoor het metaal gelijkmatiger kan afkoelen en overmatige brosheid wordt vermeden.
1.3 Zorg voor fusiekwaliteit
Bij het lassen van dikke werkstukken, als er geen voorverwarming is, wordt de warmte van de boog gemakkelijk geabsorbeerd door het koude basismetaal, waardoor het moeilijk is om een voldoende lasbad te vormen. Dit kan leiden tot defecten zoals onvolledige fusie en onvoldoende penetratie. Voorverwarming verhoogt van tevoren de temperatuur van het basismetaal, zodat de warmteingang tijdens het lassen voldoende is om het basismetaal en de lasstang te smelten, waardoor een put - gevormde las wordt verkregen.
2. Wanneer is het voorverwarmen van 7018 lasstangen noodzakelijk?
2.1 Dikte van het basismetaal
Wanneer de dikte van het basismetaal een bepaald bereik overschrijdt, wordt voorverwarming noodzakelijk. Over het algemeen, als de dikte van het basismetaal meer dan 12 mm is, wordt voorverwarming aanbevolen. Voor werkstukken met een dikte van meer dan 25 mm is voorverwarming bijna verplicht. Dit komt omdat dikke werkstukken een grote warmtecapaciteit hebben en snel afkoelen na het lassen. Zonder voorverwarming veroorzaakte het risico op waterstof - scheuren en koude scheuren in de las en warmte - de aangetaste zone neemt aanzienlijk toe.
2.2 Materiaal van het basismetaal
Als het basismetaal hoog is - sterkte laag - legeringsstaal, koolstof - mangaanstaal of andere materialen met een hoge hardeheid, moet voorverwarmen worden uitgevoerd bij het gebruik van 7018 lasstaven. Deze materialen zijn gevoeliger voor waterstof en koelsnelheid, en zelfs voor dunne werkstukken is voorverwarming vereist om de neiging van de verharding te verminderen. Bij het lassen van A514 High - sterkte staal met 7018 lasstangen, moet bijvoorbeeld de voorverwarmingstemperatuur meestal tussen 150 - 260 graad zijn, afhankelijk van de dikte van het werkstuk.
2.3 Omgevingscondities
In lage - temperatuuromgevingen (onder 0 graden), zelfs voor dunne laag - werkstukken van koolstofstaal, voorverwarmen van 7018 lasstangen en het basismetaal is noodzakelijk. Lage omgevingstemperaturen zullen de koelsnelheid van de las versnellen, waardoor het risico op kraken wordt verhoogd. Bovendien, als het werkstuk zich in een vochtige omgeving bevindt, kan de lasstaaf eerder vocht absorberen en kan het voorverwarmen van de lasstang de impact van vocht op de laskwaliteit verminderen.
2.4 Lasstructuur en spanningstoestand
Voor gelaste structuren met hoge terughoudendheid, zoals rigide gewrichten of gesloten structuren, is voorverwarming essentieel. De beperkingsstress die tijdens het lassen wordt gegenereerd, gecombineerd met de koude krimp van de las, kan gemakkelijk leiden tot scheuren. Voorverwarming kan het temperatuurverschil tussen de las en het basismetaal verminderen, waardoor de beperkingsstress wordt verminderd. Bij het lassen van doos - gevormde structuren is de diploma voor beperkingen bijvoorbeeld hoog en kan het voorverwarmen met 7018 lasstaven effectief kraken voorkomen.
3. Hoe verwarm je 7018 lasstangen en basismetaal correct voorverwarmen?
3.1 Voorverwarming van de lasstang
7018 lasstangen moeten na aankoop in een droge omgeving worden bewaard. Als ze lange tijd worden blootgesteld aan vochtige lucht (zoals opslag in een magazijn met hoge luchtvochtigheid), moeten ze vóór gebruik worden gebakken. De standaard baktemperatuur is 350 - 400 graad en de baktijd is 1 - 2 uren. Na het bakken moeten de lasstangen worden opgeslagen in een vasthoudende oven op 100 - 150 diploma om re - absorptie van vocht te voorkomen. Bij het verwijderen van ze voor gebruik, moeten ze in een draagbare elektrodehouder worden geplaatst om lang contact met vochtige lucht te voorkomen. Over het algemeen, als de lasstang meer dan 4 uur uit de oven wordt gehaald, moet deze worden gebakken -.
3.2 Voorverwarming van het basismetaal
De voorverwarmingstemperatuur van het basismetaal moet worden bepaald op basis van het materiaal-, dikte- en lasspecificaties. Gemeenschappelijke voorverwarmingsmethoden zijn onder meer vlamverwarming (met behulp van een oxy - acetyleentoorts), elektrische weerstand verwarming en inductieverwarming. Tijdens het voorverwarmen moet een temperatuurmetingsinstrument (zoals een infraroodthermometer of een thermokoppel) worden gebruikt om de temperatuur te controleren om ervoor te zorgen dat de voorverwarmingstemperatuur aan de vereisten voldoet en gelijkmatig wordt verdeeld. Bij het lassen van een 20 mm dik hoog - sterkte stalen plaat met 7018 lasstangen, kan de voorverwarmingstemperatuur worden geregeld bij 200 - 250 graad en het verwarmingsbereik moet ten minste 75 mm rond de las zijn.
3.3 Post - Verwarming en warmtebehoud
Na het lassen, als de dikte van het werkstuk groot is of het materiaal een hoge hardeheid heeft, moeten post - verwarming en warmtebehoudsmaatregelen worden genomen. Post - verwarming kan de diffusie van waterstof in de las bevorderen en de restspanning verminderen. De post - verwarmingstemperatuur is meestal 250 - 350 graad, en de warmtebehoudstijd wordt berekend op basis van de dikte van het werkstuk (meestal 1 uur per 25 mm dikte). Na het lassen van een 30 mm dik werkstuk met 7018 lasstangen, kan post - verwarming op 300 graden gedurende 1,5 uur het risico op waterstof - geïnduceerde scheuren effectief verminderen.
4. Wat gebeurt er als voorverwarming wordt verwaarloosd?
4.1 Lasdefecten
Het verwaarlozen van voorverwarming van 7018 lasstangen kan leiden tot een reeks lasdefecten. Als de lasstang vochtig is en niet voorverwarmd (gebakken), zullen poriën en slakopname in de las verschijnen en kan waterstof - geïnduceerde scheuren optreden na lassen. Voor het basismetaal zal onvoldoende voorverwarming onvolledige fusie, onvoldoende penetratie en koude scheuren in de hitte veroorzaken - aangetaste zone. Deze defecten zullen de sterkte en strakheid van de las verminderen en in ernstige gevallen kunnen ertoe leiden dat de gelaste structuur tijdens het gebruik faalt.
4.2 Veiligheidsrisico's
In kritieke toepassingen zoals drukvaten en brugstructuren, kunnen lasscheuren veroorzaakt door gebrek aan voorverwarming leiden tot ernstige veiligheidsongevallen. Als een drukvat bijvoorbeeld is gelast met 7018 lasstangen zonder voorverwarming, kunnen de scheuren worden uitgezet onder interne druk, wat resulteert in lekkage of zelfs explosie, die persoonlijke veiligheid in gevaar brengen.
5. Conclusie: Voorverwarming is een belangrijke stap die niet kan worden genegeerd
Samenvattend, of 7018 lasstaven moeten worden voorverwarmd, hangt af van factoren zoals basismetaalmateriaal, dikte, omgevingscondities en structurele stress. In de meeste gevallen (vooral voor dikke werkstukken, hoog - sterkte staal, laag - temperatuuromgevingen, of hoge - beperkingsstructuren), is voorverwarming niet alleen een aanbevolen operatie, maar ook een verplichte eis om de kwaliteit en veiligheid van de las te garanderen. Correcte voorverwarming van de lasstang (bak- en warmtebruik) en het basismetaal kunnen effectief waterstof - geïnduceerde scheuren voorkomen, de lasbaarheid verbeteren en de mechanische eigenschappen van het gelaste gewricht garanderen. Daarom mogen lassers de voorverwarmingsstap niet negeren bij het gebruik van 7018 lasstangen - alleen door de standaard voorverwarmingsprocedures te volgen, kunnen betrouwbare lasresultaten worden bereikt.
Dec 10, 2025
Laat een bericht achter
Moet je een lasstang van 7018 voorverwarmen?
Aanvraag sturen





